Wat is Google Ads en welke kosten kan ik verwachten ?

Wat is Google Ads?
Google Ads is de advertentietool van Google, waarbij advertenties getoond worden in de Google zoekresultaten.
De meest bekende Google ads zijn tekstadvertenties zoals in het voorbeeld hieronder.

Maar tekstadvertenties zijn niet de enige vorm van adverteren via Google.
Andere opties zijn:
Display campagnes, waarmee je adverteert op websites binnen het Google netwerk.
Shopping campagnes: ideaal voor webshops. De advertenties bevatten foto, titel, prijs en winkelnaam. Je klant klikt onmiddellijk door naar je webshop.
Videocampagnes op YouTube.
Remarketing op mensen die eerder je website bezochten.
Ondernemers denken vaak dat mensen bewust niet klikken op de tekstadvertenties maar dat blijkt in praktijk niet te kloppen. Mensen zijn gewoon op zoek naar een oplossing en meestal kan het hen weinig schelen of ze die oplossing vinden via een advertentie of via een organisch (onbetaald) zoekresultaat.
Waarom Google Ads onmisbaar is voor veel bedrijven.
Bovenaan staan in de zoekresultaten kan een enorm verschil maken. Onderzoek wijst uit dat maar 5% van de bezoekers doorklikt naar de tweede pagina. 60% klikt op één van de eerste 3 resultaten.
Door te werken met Google Ads kom je onmiddellijk bovenaan in de zoekresultaten van Google. Ben je pas met een nieuwe website gestart of wil je snel resultaat halen, dan is Google Ads voor veel ondernemers een ideale oplossing.
Natuurlijk kan je ook hoger ranken in de zoekresultaten door aan de slag te gaan met SEO (of zoekmachineoptimalisatie). Je hebt dan wel al snel 6 maanden tot een jaar nodig om resultaat te zien. Dankzij Google Ads kan je letterlijk binnen enkele uren bovenaan in de zoekresultaten komen.
Wat zijn de voordelen van Google Ads:
Google is voor veel mensen hét startpunt van hun zoektocht naar een product of dienst.
Je bereikt de juiste mensen op het juiste moment.
Ook met een beperkt budget kan je mooie resultaten behalen.
Dankzij de uitgebreide statistieken kan je de resultaten gemakkelijk opvolgen en verbeteren.
Het is een zeer flexibel systeem waardoor het perfect mogelijk is om in te spelen op seizoenen, promoties en actualiteit.
De beste resultaten haal je door naast Google Ads ook SEO toe te passen, zodat je zowel op korte als op lange termijn werkt. Wie bovenaan rankt in de organische zoekresultaten én een advertentie plaatst, zou volgens onderzoek gemiddeld tot 30% meer inkomsten genereren!
Hoe werkt Google Ads?
Trefwoorden vormen de basis, alles start dus met een grondige trefwoordanalyse.
Die trefwoorden verzamelen we in verschillende campagnes en advertentiesets waar we advertenties en extensies aan koppelen.
Het advertentiesysteem is een soort veilingsysteem waarbij je betaalt als iemand op je advertentie klikt. Er zijn verschillende mogelijkheden om de prijs per klik te beheren. Vaak zal de manier waarop we bieden in de loop van de campagnetijd mee evolueren.
Google geeft je ook steeds een kwaliteitsscore mee. Hoe beter en relevanter je advertenties, hoe groter je succes, hoe hoger je kwaliteitsscore. Ook de kwaliteit van je website en de landingspagina('s) spelen een rol in die kwaliteitsscore.
Zo is het dus best mogelijk dat je als klein bedrijf een betere kwaliteitsscore krijgt dan een grote concurrent. Jouw advertenties worden dan beter getoond en je betaalt minder per klik. Google geeft dus geen voorrang aan grote bedrijven met grote budgetten.

De resultaten van je advertenties kan je continu meten en opvolgen via uitgebreide statistieken.
Zo kan je constant zien:
Welke trefwoorden/advertenties het meest getoond worden.
Welke trefwoorden/advertenties de meeste conversies opleveren.
In welke regio je het beste resultaat haalt.
In welke leeftijdscategorie je leads zitten en of het mannen of vrouwen zijn.
Of ze zoeken via desktop, tablet of smartphone.
Op welke dagen en uren je advertenties het meest getoond worden en het beste resultaat opleveren.
En nog veel meer....
Al die informatie maakt het mogelijk om constant te optimaliseren zodat je het beste resultaat haalt uit je budget.
Wie ziet je Google Ads advertenties?
Het grote voordeel van de tekstadvertenties is dat ze alleen getoond worden aan mensen die een relevante zoekopdracht ingeven. Je bereikt dus jouw doelgroep op het moment dat ze ook echt op zoek zijn naar jouw product of dienst.
De display advertenties of YouTube campagnes werken met trefwoorden en doelgroepen en zijn vaak meer geschikt om te werken op merkbekendheid.
Hoe snel mag je resultaat verwachten?
Veel is afhankelijk van jouw aanbod. Heb je een product of dienst waar mensen dringend naar op zoek zijn of snel over beslissen? Dan zal je sneller resultaat halen. Ben je een slotenmaker of loodgieter, dan is de kans groot dat je mensen bereikt die jou heel dringend nodig hebben. Je zal dan al heel snel klanten krijgen via je Google campagne . Ben je een coach, een marketeer of installeer je nieuwe keukens of zonnepanelen, dan duurt het meestal wat langer voor mensen een beslissing nemen.
Geef Google Ads de tijd om te groeien. Zodra Google Ads start, verzamelt het data over je doelgroep en wat het beste converteert. Die data hebben we nodig om je campagnes te optimaliseren. Ook de artificiële intelligentie van Google Ads gebruikt die data om steeds betere resultaten te behalen.
De eerste periode kijken we vooral naar de trefwoorden. Op welke trefwoorden worden de advertenties getoond en hoe we dat kunnen verfijnen. Naargelang we meer data verzamelen kunnen we ook gaan verfijnen op doelgroepen, regio's, dagen en uren, leeftijd, gender en nog veel meer. Na 3 tot 6 maanden hebben we een duidelijk beeld van hoe rendabel je campagnes zijn en wat je er als ondernemer uithaalt.

Google ads als onderdeel van je marketingstrategie
Adverteren is een uitstekende manier om op korte tijd je bereik te vergroten. Maar wil je het best mogelijke resultaat halen uit je budget, kijk dan steeds naar het totaalplaatje. Een marketingstrategie is meer dan alleen online adverteren, het kijkt ook naar wat er na de klik gebeurt.
Gemiddeld onderneemt namelijk maar 3 tot 5% van de websitebezoekers actie op je website. Dat zijn niet allemaal aankopen, dat kan bv ook het downloaden van een gratis e-boek zijn of het inschrijven op je nieuwsbrief. Na die eerste kennismaking, wil je in contact blijven met je lead. Een goede marketingstrategie bekijkt hoe je verschillende contactmomenten kan inbouwen zodat die lead ook klant wordt. Daarnaast bekijken we ook hoe je terug onder de aandacht komt bij die 95% die geen actie heeft ondernomen.
Adverteren op Google of op Facebook/Instagram?
Beide zijn uitstekende advertentietools met heel uitgebreide mogelijkheden maar ze werken op een heel andere basis.Voor je start met online adverteren is het belangrijk dat je het verschil begrijpt tussen beide tools.
In Google Ads wordt je advertentie getoond op het juiste moment aan de juiste persoon.
Iemand die 'slotenmaker Antwerpen' ingeeft op Google is ook echt op zoek naar een slotenmaker in die regio. Je bereikt dus mensen precies op het moment dat ze naar jouw dienst of product op zoek zijn, waardoor de kans op conversie groot is.
Op Facebook of Instagram daarentegen worden advertenties getoond op basis van interesses.
Heb je al eerder interesse getoond in weekendjes in de Ardennen, dan zal Facebook je advertenties tonen van hotels in de ardennen, zelfs al ben je daar op dat moment misschien niet (meer) naar op zoek.
Deze manier van adverteren kan in je voordeel spelen als je bv een nieuw, onbekend product op de markt brengt.
Voor je een keuze maakt, is het dus belangrijk om te weten hoe jouw doelgroep in contact komt met je aanbod. Zoeken ze bewust op Google of moet je hen nog bewust maken van het bestaan van je aanbod. Op basis daarvan kan je kiezen voor één of meerdere platformen.
Is adverteren op Google duur?
Google Ads werkt met een CPC of Cost Per Click-systeem. Dat betekent dat je alleen betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt.
De prijs die je effectief betaalt per klik is een soort opbodsysteem. Die prijs kan enorm verschillen, afhankelijk van de sector en de concurrentie. Via tools zoals de Google zoekwoordplanner of ubersuggest, krijg je een beeld van de gemiddelde klikprijs die je mag verwachten.
Daarnaast bepaalt ook je kwaliteitsscore je prijs per klik. Volg je je account goed op en verbeter je continu je trefwoorden, advertenties en landingspagina's, dan verhoogt je kwaliteitsscore en betaal je minder per klik. Zonder optimalisatie zal je steeds meer betalen per klik en terrein verliezen tov de concurrent die zijn campagnes wel goed beheert.

Is Google Ads ook geschikt voor kleine bedrijven met een beperkt budget?
Absoluut!
Google ads werkt met een dagbudget en jij bepaalt hoeveel je bereid bent te investeren. Stel dat je een budget hebt van 10 Euro per dag en elke klik kost 0,5 Euro, dan kan er per dag 20 keer op je advertentie geklikt worden. Dat zijn 20 bezoekers per dag of 600 per maand die in contact komen met je website en je aanbod.
Grote bedrijven besteden tot €50 miljoen per jaar aan Google Ads! Dat zouden ze niet doen als het niet werkt, toch?
Een Belgische KMO besteedt gemiddeld €1.500 per maand aan online advertenties op Google. De kleinste campagnes starten bij €300 per maand.
Ik bekijk Google Ads eerder als een 'investering' in de groei van je onderneming. Stel dat die €300/maand je elke maand 10 nieuwe klanten oplevert. Wat zou dat dan betekenen voor je omzet?
Is Google Ads geschikt voor elk type bedrijf?
Neen, soms is Google Ads niet de beste oplossing. Veel hangt af van je aanbod, de brutomarge op je verkopen en de online concurrentie.
Twijfel je? Neem dan contact met me op en ik geef je mijn eerlijke mening.
Is Google Ads makkelijk op te zetten?
Google Ads is echt een fantastisch advertentiekanaal maar het is ook een vrij ingewikkelde tool. Het correct opzetten van een account, nieuwe campagnes en alle bijbehorende google ads settings vraagt behoorlijk wat expertise. Ken je de verschillende mogelijkheden niet dan mis je belangrijke functionaliteiten. Daardoor wordt je advertentie mogelijk getoond op foute trefwoorden of betaal je te veel per klik.
Google Ads gebruikt een veilingsysteem. Wil je niet de verliezer zijn in dat veilingsysteem dan is het belangrijk om alert te blijven en tijdig in te spelen op veranderingen en nieuwigheden. Goed beheer van je account is dus een absolute must.
Optimaliseren van Google Ads is dan ook een doorlopend proces met als doel de prestaties te verbeteren en meer resultaat te halen uit je budget.
Adverteerders die hun account verwaarlozen, verliezen van de adverteerders die wel investeren in optimalisatie.
Kan je zelf Google ads expert worden?
Ben je bereid te investeren in opleidingen en kan je de tijd en het budget vrijmaken om te testen en te experimenteren, dan is dat zeker een optie. De afgelopen jaren volgde ik een 5-tal opleidingen van basic tot expert om deze tool écht te beheersen. Bovendien brengt Google continu wijzigingen aan waardoor ik ook regelmatig moet bijscholen.
Is het beter een Google Ads Specialist onder de arm te nemen?
Waarschijnlijk wel. Als Google Ads Expert zet ik jouw campagne op korte tijd professioneel online. Ik volg de resultaten op, beheer en optimaliseer je campagnes en geef je advies op basis van je doelstellingen.
Ben je op zoek naar een Google Ads Expert?
Geef me een seintje en ik kijk vrijblijvend mee naar de mogelijkheden voor jouw aanbod en geef je mijn eerlijk advies.