Moet je als ondernemer altijd een niche kiezen?
Ik weet dat veel marketeers er heilig in geloven, maar ik zie het liever in context.
Soms is het gewoon geen issue
Voor sommige beroepen maakt het nauwelijks verschil.
Als je slotenmaker bent, of iemand die gebroken ruiten herstelt, dan is je doelgroep heel breed. Zorg ervoor dat je lokaal goed gevonden wordt en profileer jezelf als de expert in je vak. Daar heb je geen strakke niche voor nodig.
In sommige situaties is het juist wel slim om te focussen:
Lang beslissingsproces
Denk aan een dienst of product waarbij mensen niet meteen beslissen, zoals interieurarchitectuur, marketingstrategieën of bedrijfsopleidingen. Hoe specifieker je doelgroep, hoe beter je hun beslissingsproces kan begeleiden.Veel concurrentie
In markten waar het aanbod enorm is – denk aan coaches, fotografen of personal trainers – helpt specialisatie je op te vallen. Een 'business coach voor vrouwelijke ondernemers in de zorgsector' is een duidelijker positionering dan een 'business coach voor iedereen'.Te weinig klanten door te brede communicatie
Als je boodschap zo algemeen is dat niemand zich écht aangesproken voelt, helpt het om te focussen. Zo kan je veel gerichter communiceren en bereik je makkelijker de juiste mensen.
De voordelen van een niche kiezen
Als je wél kiest voor een niche, levert dat vaak op:
Een duidelijkere boodschap die resoneert bij je doelgroep.
Efficiënter gebruik van je marketingbudget.
Sneller een expertstatus opbouwen in jouw vakgebied.
Sterkere mond-tot-mondreclame binnen je doelgroep.
Maar een niche is ook niet voor iedereen…
Er zijn ook ondernemers die van nature al de juiste klanten aantrekken. Door hun aanbod, manier van communiceren, uitstraling en duidelijke mening voelen de juiste mensen zich vanzelf aangesproken, ook al komen die uit verschillende sectoren en met uiteenlopende achtergronden.
Ik herken mezelf heel sterk in dit type ondernemer en weet als geen ander dat afwisseling ook een bron van energie kan zijn. Kiezen voor een strakke niche werkt dan eerder beperkend.
Lees je ergens weer eens dat je per se een niche moet kiezen? Kijk er dan genuanceerd naar. Er zijn situaties waarin het een slimme zet is, maar er zijn net zo goed gevallen waarin het niet nodig of beperkend kan zijn.
Kijk altijd naar je eigen aanbod, je manier van werken en de klanten die je aantrekt, en beslis van daaruit wat bij jou past.
Kan je daarbij wat hulp gebruiken? Kijk dan even op www.marketingimpact.be/werk-met-mij/ en ontdek hoe we kunnen samenwerken.
