Heeft Google Ads nog zin nu AI steeds slimmer wordt?
De laatste maanden kreeg ik meerdere keren dezelfde vraag: "Heeft Google Ads nog zin, nu mensen hun vragen gewoon aan AI stellen?"
Een terechte vraag.
Want tools zoals ChatGPT veranderen onze manier van zoeken.
We gebruiken ze om inspiratie op te doen, advies te krijgen, teksten te schrijven en nog zoveel meer.
Maar… dat wil niet zeggen dat Google ineens passé is. Zeker niet voor ondernemers die klanten willen aantrekken.
AI verandert het zoekgedrag, maar Google blijft belangrijk
Je klant gebruikt misschien AI om zich te oriënteren.
Maar zodra je klant klaar is om te kopen of te boeken, komt Google weer in beeld.
Een voorbeeld:
Wil je weten welke mogelijkheden er zijn om je woning beter te isoleren?
➡️ Dan stel je je vraag aan ChatGPT.
Ben je op zoek naar een bedrijf dat je ramen kan vervangen?
➡️ Dan zoek je op Google.
Het verschil?
👉 De eerste fase is oriëntatie.
👉 De tweede is koopintentie.
En net op dat moment wil jij als ondernemer zichtbaar zijn.
Google Ads maakt zélf ook gebruik van AI
Het is geen of-of-verhaal, ook Google Ads maakt vandaag al gebruik van AI.
Google Ads verzamelt immers constant gegevens en zet die in om het resultaat te verbeteren. Als Google ads-expert gebruik ik die suggesties om je account steeds verder te optimaliseren.
Goede advertenties blijven relevant in de klantenreis
ChatGPT en andere AI-tools zijn ideaal om mensen te informeren, op ideeën te brengen, of te helpen met het maken van de juiste keuze.
In de aankoopfase is AI nog niet zo sterk. Noem je een heel specifiek product, bv 'Waar kan ik een Nike P-6000 kopen?', dan zal ChatGPT je soms wel al doorverwijzen naar een webshop. Maar al het gaat om diensten, maatwerk of lokale aankopen? Dan blijft Google dé plek waar mensen gericht zoeken naar een aanbieder.
En dat is precies waar Google Ads in beeld komt:
Je advertentie wordt immers getoond op het moment dat iemand klaar is om te kopen, boeken of contact op te nemen.
Een goede advertentie op het juiste moment is dus nog altijd goud waard.
Maak je marketing AI-proof
Je strategie moet AI-proof zijn, maar je hoeft niet alles om te gooien.
De komende maanden en jaren zullen we zeker met AI mee moeten evolueren maar dat wil niet zeggen dat je je marketing helemaal moet omgooien.
Blijf inzetten op een duidelijke strategie:
✅ Content die vertrouwen opbouwt
✅ Advertenties die inspelen op koopintentie
✅ Analyse van waar AI jouw marketing juist kan versterken
Zal ChatGPT zelf met advertenties komen?
Als OpenAI, en andere AI tools, straks zélf met advertenties komen, dan wordt dat zeker iets om rekening mee te houden. Maar tot die tijd blijft Google Ads een sterke speler in je marketingmix.
Interesse in Google Ads?
Lees dan hier meer over hoe Google Ads werkt en welke kosten je mag verwachten.