Meer klanten? Ga minder verkopen!

24-10-2025

Je moet eerst zaaien voor je kunt oogsten.

Klinkt logisch, toch? Maar in marketing vergeten we dat soms.

De 60-40 regel zegt dat 60% van je inspanningen mag gaan naar merkbouw en connectie (zaaien 🌱) en 40% naar activatie en verkoop (oogsten 🌾).

En daar wringt het bij veel kleine bedrijven.

Want die eerste 60% voelt vaak vaag en minder meetbaar dan een klik op je Google Ads.
Een post die je expertstatus laat zien, een nieuwsbrief die waarde deelt, een evenement organiseren… je ziet de ROI niet meteen.

Maar het gekke is:

Juist die 60% zorgt ervoor dat je later wél meer conversies haalt.

👉 Als mensen je al kennen en vertrouwen, klikken ze ook sneller op je actie met "NU 20% korting".

👉 Ze twijfelen minder.

👉 Ze zeggen sneller "ja".

Coolblue is daar een goed voorbeeld van.

Kijk maar eens op https://www.coolblue.be/nl/wachttherapie

Ze zijn top-of-mind door hun opvallende branding: de humor in hun communicatie, de herkenbare blauwe dozen, hun "alles voor een glimlach"-belofte.

Hun merk voelt vertrouwd en sympathiek, nog voor je iets gekocht hebt.
En precies dát zorgt ervoor dat hun activatiecampagnes – promoties, nieuwe producten – veel beter werken. Omdat je al een positief gevoel bij hen hebt.

Moet je je dan strikt aan die 60-40 houden?


Nee, natuurlijk niet.

Een starter heeft vaak net een andere verdeling nodig.


Of je hebt piekperiodes waarin je tijdelijk meer focust op conversie en daarna weer ruimte maakt voor merkbouw.

Zie het niet als een strikte budgetverdeling, maar als een reminder.

Een reminder dat je geen klanten trekt met enkel verkooppraatjes.